Vi er opmærksomme på, at vi i løbet af dagen får skabt rum og mulighed for at det enkelte barn bliver set, hørt samt udvikler følelsen af selv- og medbestemmelse. Dette gør vi i praksis ved blandt andet dagligt at dele børnene op i mindre grupper eksempelvis i planlagte aktiviteter, spisesituationer samt skabe rum på stuen til at børn i den frie leg kan lege i mindre grupper. Dog er vi som personale opmærksomme på, at selvom vi netop får skabt de her rum, for det kan være nemmere for et barn at give udtryk for ønsker og behov, kan det stadig være svært for nogle børn at kommunikere det ud. Derfor er vi meget opmærksom på, at kommunikation er andet end det talte sprog, og særligt i vuggestuen sættes der ord på alt. De mindre grupper mulige gøre, at vi bedre kan være opmærksomme på børn, der gør brug af andre udtryksformer til at udtrykke ønsker og behov. Samtidig er vi også bevidste om, at vi også i disse situationer er rollemodeller, der går forrest i denne kommunikation ved eksempelvis at understøtte den verbale kommunikation med den non verbale, ved hele tiden at sætte ord på alt, hvad vi gør samt stille åbne spørgsmål til det barn, fortæller os.