· At man styrker barnet i at træde kompetent ind i ”det nye” med realistiske forventninger.
· Et stærkt samarbejde mellem børnehaver, fritidshjem og skoler.
· Et stærkt forældresamarbejde om overgange.
For at opfylde de tre ovenstående punkter for den gode overgang gør vi følgende i Krummerne:
I Krummerne har vi en særlig fokus på, at vi det sidste år af børnehaven, at vi får puttet det sidste i deres rygsæk i forhold til, at de om et år skal stå i skolegården blandt mange flere børn og færre voksne.
En måde hvorpå vi klæder vores kommende skolebørn på til det, er ved at personalet i maj måned går i gang med at udfylde det overdragelsesdokument, der er i Kbh-barn i forhold til børnenes skoleparathed. Efterfølgende mødes børnehaven og holder et møde, hvor de ud fra overdragelsesdokumentet har fået en fornemmelse for, hvad den kommende skolegruppe har behov for, derfra udarbejdes der et årshjul for de kommende skolebørn.
I september/oktober genbesøges blomsterne af personalet, og forældrene inviteres til at udfylde et tilsvarende dokument. Derefter afholdes der forældremøde, hvor samtalen tager udgangspunkt i overdragelsesdokumentet, og hvor man snakker om barnets udvikling samt skoleparathed og hvilke evt. indsatser vi fællesskab skal gøre for at barnet bliver klar og føler sig tryg til overgangen til skolen. Hvis der er tvivl omkring skoleparathed afholder vi ekstra samtaler med forældrene inden vi sender dokumentet videre til skolen.
Skolegruppen mødes ca. en gang om ugen her arbejdes der blandt andet med fri for mobberi, og hvor vi har en særlig opmærksomhed på konflikthåndtering. Her tages der udgangspunkt i de konkrete situationer og interaktioner der opstået i løbet af ugen i forhold til konflikter i storegruppen. Der lyttes til børnenes perspektiver, følelser og fortællinger og den voksne fungerer som mægler i konflikten, så børnene sammen med den voksne finder en fælles løsning på deres konflikt. Møderne er med at understøtte og udvikle børnenes empati, samarbejdsevne samt oplevelsen af et fællesskab. Vi har derfor til møderne et særligt fokus på følgende:
- Lære børnene om egne og andres grænser
- Lære børnene at sige fra, når de føler, at deres grænser bliver overskredet.
- Give dem en bevidsthed om, at selvom man ikke direkte er en del af konflikten, så har man stadig et ansvar i forhold til konflikten.
Derudover arbejder vi med at de store børn skal være rollemodeller for de mindre børn i alle vores rutinesituationer. Her arbejdes der med at styrke børnenes selvværd, selvfølelse samt selvforståelse. Her oplever børnene at vokse med ansvar og at de har en særlig værdi i børnehaven. Afslutningsvis vil skolegruppen tage på besøg på en af Guldbergsskolens fritidshjem, og vi i Krummerne holder en afskedsfest, hvor børnene får overrakt et diplom på, at de har gennemført børnehaven